יום שלישי, 6 בינואר 2015

הכלאות בפלסטלינה עם ילדי כיתה ד'

שלום לכולם,
אני חמוטל, עוסקת בהוראת אמנות ואוהבת את העיסוק הזה בכל לבי.
הרעיון של הבלוג שפתחתי הוא יצירת מאגר של רעיונות למורים ומדריכים לאמנות הן בבתי ספר והן בחוגים.
אני בטוחה שקיימים מאגרים רבים בתחום, אבל באופן אישי אני מרגישה שחסרים ברשת מערכי שיעור מעניינים ורציניים שהינם פרי מוחם הקודח של מורים לאמנות ברחבי הארץ. כל מורה לאמנות יודע שהמרדף אחר רעיונות חדשים בכל פעם מחדש עשוי להיות מאוד מתיש. הייתי שמחה ליצור כאן פלטפורמה שבה נוכל להיעזר האחד בשני ושתעזור לכולנו להיות מותשים קצת פחות מהניסיון לחדש.
הייתי שמחה שגם הקוראים של הבלוג יציעו את רעיונותיהם ונעלה אותם פה לבוידעם. כל רעיון שיעלה מבורך.

אז כאמור זה הפוסט הראשון שלי.
החלטתי לפתוח אותו עם מערכי שיעור שהעברתי לילדי כיתה ד' בבית ספר בכפר סבא.

שיעור 1:
המטרה בשיעור זה היא להכיר לתלמידים את מושג ההיברידיות דרך יצירות אמנות בנושא ותמונות של היברידים אמיתיים בטבע וכאלו שזויפו ע"י בני אדם.
ברצוני להגיע איתם להבנת מראה היברידי לפני תחילת העבודה.
בשיעור הראיתי מצגת בה הצגתי את האמן "alesandro galo" שמפסל הכלאות בין בני אדם לבעלי חיים. ניסינו להבין יחד כיצד הוא מתאים בין בעל החיים לבן אדם, מה הוא מנסה לומר דרך הפסלים הללו ומה הרושם שכל פסל יוצר בעינינו.



alesandro galo

 
כמובן שניתן למצוא עוד אמנים שעוסקים בהכלאות ולהוסיף אותם למצגת, כל אחד כראות עיניו.
בהמשך הראיתי במצגת תמונות של הכלאות מאכלים בחקלאות שקיימות במציאות ושיחקנו במשחק הניחושים כאשר הילדים ניסו לנחש ממה מורכבות ההכלאות. המשכנו את המשחק עם הכלאות מעולם החי, חלקן מציאותיות וחלקן מורכבות בפוטושופ. הילדים היו צריכים לנחש הפעם לא רק ממה מורכבים ההיברידים, אלא גם האם הם אמיתיים או לא.  בשלב זה גם הסברתי לילדים שזה מה שבעצם ננסה לעשות בעצמנו בשיעור בעזרת פיסול בפלסטלינה- לפסל הכלאות של בעלי חיים. (להלן שתי דוגמאות שמצאתי באינטרנט)
 
 
 
 
שיעור 2:
לאחר שהתלמידים ראו חיות היברידיות, הכירו את המושג והבינו שיפסלו חיה כזו בתהליך שיעברו עמי, מטרת שיעור זה תהיה הכרות לעומק עם החיה הראשונה אותה יפסל כל תלמיד. הכנתי מראש תצלומים של בעלי חיים רבים מכל הסוגים והמינים והדפסתי לקראת השיעור.
ברצוני שכל תלמיד יבחן לעומק את החיה שבחר לפני תחילת העבודה- מה מאפייניה, מה אופייה, מה מעמדה בין בעלי החיים.
לאחר מכן יתחילו התלמידים לפסל את החיה תוך תשומת לב למאפייניה בזמן הפיסול.
בשלב הבא כל תלמיד יתבקש לבחור את החיה השנייה שירצה לפסל בשיעור הבא תוך הקדשת מחשבה לקשר וההתאמה לחיה הראשונה שפיסל. כמובן שבפועל בשיעור היו תלמידים מהירים יותר ואיטיים יותר. בדוגמא שאראה כאן לתהליך שעברנו בכיתה מוצגת עבודה של שתי ילדות שרצו לפסל כל אחת בנפרד את אותן חיות. הן פיסלו קודם כל ארנב וסיימו לפני תום השיעור, לכן אפשרתי להן לפסל גם את החיה השנייה שלהן והן בחרו לפסל נמר.





 
שיעור 3:
לאחר שבסופו של השיעור השני בחרו התלמידים את החיה השנייה שיפסלו, בשיעור זה ימשיכו במלאכה. גם הפעם, תוך תשומת לב למאפייניה של החיה.
לאחר שיסיימו לפסל, כל תלמיד יתכנן בציור על דף את השילוב בין החיות שפיסל- החיה ההיברידית שלו.
בתכנון כל אחד יחשוב אילו חלקים הוא בוחר מכל חיה וכיצד הוא מחבר אותם.
בסוף השיעור לכל תלמיד יהיה ציור-תכנון של החיה ההיברידית שלו, בעזרתו הוא יפסל בשיעור הבא את אותה חיה.
בהמשך לתהליך של אותן שתי ילדות שאחריו אנו עוקבים- בתחילת השיעור הן ניגשו אלי וביקשו לפסל חיה שלישית כדי להגדיל את אפשרות הבחירה בהכלאה. הסכמתי ואמרתי להן שאם ירצו הן גם יכולות לחבר בין שלושת החיות שבחרו. הן פיסלו ג'ירפה ולאחר מכן ישבו וציירו כיצד תיראה ההכלאה בין החיות שפיסלו. הן בחרו להכליא רק שתיים מהן.




שיעור 4:
בשיעור זה יגיעו התלמידים לסוף התהליך, כאשר כל אחד מהם יפסל את החיה ההיברידית שתכנן על הדף.
הפעם כל אחד מהם יתמודד עם העברה מדו מימד לתלת מימד ועם פיסול של יצור לא מציאותי.
מי שירצה יוכל ליצור כמה שילובים שונים בין שתי החיות




זהו חברים, נתראה בפוסט הבא!
מקווה לשמוע הערות והארות וכמובן שאשמח לקבל רעיונות לשיעורים אותם אעלה לבלוג עם קרדיטים להוגים (:

להתראות בקרוב,
חמוטל
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה